Followers

Tuesday 30 October 2012

cerita-cerita


BAB 1
Asya sudah puas melihat , meninjau-ninjau seperti seorang menteri melawat kawasan di sekitar Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) di sepang itu. Dia sudah jenuh ke hulu ke hilir dengan pandangan mata yang kosong . Memang pun dia tiada punya niat hendak membelek-belek barangan yang terpamer .apatah lagi hendak membeli-belah.
        Semua ceruk bagaikan sudah di ukurnya. Dia juga sudah puas meninjau ke surau yang berhampiran pintu berlepas ke destinasi antarabangsa itu.kakinya sudah berasa sengal. Tumitnya sudah rasa sakit dengan berkasut tumit tinggi yang tidak lebih kurang 2 inci kut.
      Bayangkan , sudah hamper 1 jam dia mundar-mandir di lobi KLIA tu melihat apa sahaj yang berada di depan mata. Ada orang dari amerika , dari timur tengah , dari .. arh mana-mana jelah .semuanya melintasi di depan dia ,tidak meninggalkan kesan apa-apa.memang dia yang bersalah berjanji pukul 11 tapi dia datang lebih awal 9.30. awal 1 jam stengah menjadikan di pelawat terhormat pula mengujungi butik ke satu butik, dari satu kiosk ke satu kiosk .
      Jenuh di butik pakian, dia ke kiosk coklat melihat bungkusan coklat. Setelah puas berada di situ . dia pula ke kafe pula tapi sepotong kek keju pun dia tidak pesan apatah lagi secawan kopi. Payah juga hendak melayan selera makan dengan situasi yang meletihkan dan rasa sebal begitu.
     Akhirnya , di terduduk di sofa . orang enggris di sekelilingnya sama sepertinya mungkin mengukur lantai di KLIA sambil menunggu transit menuju ke destinasi yang di tuju.
    “jangan tak datang ye, ini penting ! ”
      Terngiang-ngiang kata malek ketika menghubunginya beberapa jam tadi. Entah la, asya pun tak pasti samada itu satu arahan atau satu permintaan .
    Suara kasar dan gurau laki itu membuatkan dia merasakan malek hanya menakutkan dia sahaja .Baiklah , dia akan tunggu sampai lelaki itu tiba. Lagipun dia hendak tahu sangat rahsia yang ingin disampaikan oleh malek yang tertangguh akibat kesesatan jadual kerjanya.
    “apa salahnya kalau aku tak datang ? bukan penting pun kan ? ” dia menduga.  Terdengar di corong telefon malek mendengus. “ ala, datang je . kalau tak kau akan menyesal ! ” . “ antara hidup dan mati ye? ” asya menduga lagi, tergelak-gelak kecil. Samalah macam malek kata antara dosa dan neraka . dua-duanya seksa hangus dan terbakar ! sakit !
 “ah ! lebih daripada itu, asya. Ini bukan perkara main-main .”
“malek ape ni ? kenapa kena berahsia ? cakap jela dalam telefon ni ”
“asya , perkara ini kene jumpa aku ingin bagitau sesuatu! ”
     Sebenarnya , asya lebih daripada takut dan gementar. Nampaknya dalam menerusi kata-kata malek itu macam ada yang tak kena dan sesuatu yang penting. Asya bimbang kalau-kalau perkara yang hendak disampaikan malek akan memudaratkan dirinya.
‘’okey , pukul 11 ye jangan lupa jumpa aku di kaunter 5.”
‘’ insyaallah aku cuba datang’’
‘’asya , ini tentang zahim ! jangan pulak kau tak datang ‘’
Terkelu asya mendengar . dia ingin  bertanya lagi tiba-tiba talian di matikan. Tentang zahim ?
Tolong jangan bagitau zahim yang kita akan berjumpa !. kau datang seorang , jangan bawa dia sekali , tolong ye.
   Malek menghantar pesana ringkas. Kerana pesanan ringkas itulah asya datang lebih awal yang di janjikan. Memang dia tidak sabr hendak mengetahui rahsia zahim. Bukanya dekat , agak jauh jugak lah dari rumannya di Bandar klang untuk ke sepang. Apatah lagi hari ni hari minggu .hari santainya di rumah menghabiskan masa dengan emak, abah dan anak-anak saudaranya.
      Tidak mungki malek berbohong dia adalah kawan zahim sejak sekolah rendah lagi.antara mereka berdua tiada rahsia lagi. Daripada urusan harian kepada urusan pribadi . malek sudah di anggap sebagai abang malah bagaikan adik beradik.
    Dulu mereka hamper bercinta tapi tiba-tiba malek di tugaskan ke singapura dan malek berjahwin dengan coline Abdullah. Sampai sekarang mereka bahagia dan mendapat cahaya mata dua orang anak dara daripada kacukan . asya dan zahim menjadi semakin erat.
Sekarang ini apakah rahsia yang disimpan leh zahim yang hendak disampaikan oleh malek ??
Telefon asya mula megeluarkan suara bagai tanda orang telefon .dilihatnya nama tertera di skrin teru menekan punat hijau.  ‘’ asya sory lah sebab rasanya aku lambat sikit sebab ade kemalangan di hgway nilai, jangan balik dulu , tunggu sampai aku datang tau !’’  sebaik sahaja  malek kata begitu asya terus duduk di kerusi berwarna biru laut itu. Wajah cerianya bertukar kendur . matanya berbinar melihat orang ramai lalu lalang di hadapannya. Orang kulit hitam kulit putih bersimpang siur  dengan langkah masing-masing. Nafas asya naik turun  .perlahan –lahan kelibat zahim berbalam-balam di bibir matanya.
         Zahim berkulit putih , tinggi dan berbadan gempal.zahim juga kawan rapat malek. Apakah rahsia zahim dengan malek ? selalunya tentang mereka bertiga, semuanya akan tahu serentak. Tadak ada rahsia.
    Namun asya perasan yang perangai zahin sudah berubah sejak dia bercuti ke luarnegara dengan kawan sepejabat sempena hujung tahun bukan lama pun 2 minggu je pun.
           Zahim selalu lupa janji . selalu buat perkara yang tak pernah di buatnya. Dulu tak suka berpakaian seluar tiga suku sekarang suka ! dulu tak suka baju tiada lengan sekarang suka !
    ‘’ah ! pakai ringkas macam ni rasa selesa sikit . kebetulan cuaca panas sekarang..” itu jawapan yang di beri zahim bila asya merungut tentang pakaiannya. ‘’ asya bukan apa, tak senonoh pakaian zahim ni bila di tengok orang , dah la berpakaian macam tak cukup kaen ni”
    Urat-urat sakit hati jelas terpanacar di muka zahim . zahim segera blah daripada meja ke kuanter untuk buat bayaran dan keluar dari restoran . mereka jalan berasingan dan jumpe di kereta. Kereta dipandu laju. ‘’ sorry la. Kalau apa yang asya cakap buatkan zahim terasa. Tapi asya terpaksa tegur sebelum orang lain tegur ! ‘’ zahim diam sepanjang perjalanan balik. Dia berhentikan kereta dia di garaj . asya di tinggal di luar rumah begitu sahaja, kereta di pandu laju dan hilang di hujung jalan.
             Asya apa nak buat ? hanya mampu gekeng kepala.


   bersambung .....







No comments:

Post a Comment