Followers

Wednesday 31 October 2012


ingat tak .. yang hari tu lia ade post cerita bab 1 ?.. ni ha bab 2 .. so enjoy .. ;)

BAB 2
                     Kenangan bertunang hamper 1 tahun dengan zahim masih lagi dalam ingatan.1 tahun bukan waktu yang singkat . kalau budak baru lahir sampai je 1 tahun dah boleh melompat dan berjalan jatuh. Dan setahun itu lah menjadi kenangan yang tidak boleh di lupakan.
            Mohamad anish zahim bukannya hensem sangat, tapi budi bahasanyelah yang membuat asya jatuh hati dengannya. Dia tegas dengan penderiannya , tapi masih punya sikap yang boleh berlebih kurang jika di ajak bincang elok-elok. Dia bersyukur dapat menjadi tunangnya zahim tapi itu dulu. Sebelum insiden tragis itu datang !.
         Sebelum segala janji hancur , sebelum semua rahsia terbongkar. Dia wajar berterima kasih kepada malek. Jika malek tidak bagitau rahsia itu, tentu sahaja di percaya akan zahim dan di perbodohkan oleh zahim !
              Paling tragisnya pertunangan itu berlangsung hanya setahun tapi berlanjut sampai dua tahun. Mengapa segala janji manis sudah menjadi pahit ?
             Segalanya berubah selepas zahim terlibat dalam kemalangan ngeri. Hanya maut sahaja yang belum hadir. Sedangkan kemalangan itu terlalu ngeri bila dilihatnya . confirm ! tiade seorangpom yang selamat. Kalau nyawa itu bukan di tangan ALLAH sudah tentu zahim menjadi arwah !.
        Baz expres di laluan bertentangan terbabas lalu melanggar kereta zahim dan berpusing beberapa kali mengakibatkan zahim terhumban kedalam gaung. Dalam kepekatan malam zahim terperosok keluar macam seperti anak patong dalam iklan kemalangan jalan raya itu ! tubuh nya terperosok dalam gaung. Esokkannya baru dia di temui dalam keadaan sudah pengsan.tapi bukan die seorang . ada dua orang dalam kereta yang hancur bekecai itu !
          Koma 2minggu kerana bengkak pada otak membuatkan tempurung kepala lelaki itu di keluarkan . minggu ketiga setelah bengkak otaknya sudah sembuh baru lah tempurung itu di masukkan semula. Dan zahim seperti sudah mendapat kembali nyawanya semula. Bagaimanapun , setelah baik daripada koma lain pulak ceritanya.
           Emak zahin, hajah zubaidah terkejut. Bapanya haji zaid naik angin. Tak pasal-pasal mintak tanggunh pertunangan . sekiranya duit tidak cukup adik beradik boleh tolong tapi kenapa tiba-tiba mintak tangguh?.
   ‘’eloklah kita tangguh daripada kita teruskan’’ itu kata-kata zahin kepada kedua orang tuanya.
     Keputusan itu dibuat di atas katil di hospital sahaja. Siapa hendak percaya ? ibunya hajah zubaidah terkejut dan tidak setuju akan keputusan anaknya . bapanya ? tak usah di Tanya lagi la tidak setuju.
       ‘’tak tahu malu ke ?’’ marah haji zaid . memang cadangan anaknya tidak masuk akal. ‘’ kamu dah gila ? tinggal 3 bulan je lagi ! ‘’  mencuka haji zaid penuh mukanya berkerut kerana marah.
‘’ semua persiapan dah siap zahin . kalau kita tangguh hari menikah , orang mengata zahin. Mana nak letak muka ni.  Jangan buang tabiat lah !  tak pasal-pasaL orang kata kita punca segala hal tau tak ! ‘’ berkerut muka hajah zubaidah kerana sebal dengan kata-kata anaknya.
                        Memang ada sebab kenapa pertungan itu di tangguhkan. Bukan sekejap tapi lama. Emaknya hajah zubaidah bimbang akan asya di sambar orang.  Dalam masa setahun itu macam-macam boleh jadi.
‘’ zahin nak tunggu setahun lagi ke ? lame tu ! gila’’ tokok haji zaid . haji zaid meggeleneg kepalanya berkali-kali seakan tidak setuju dengan cadangan yang di beri anaknya. Dia bimbang jikalau asya di sambar orang lain . mana tidaknya nor nurin asyain gadis sopan santun tinggi budi bahasa hormnat orang tua. Sesiapa sahaja minat buat dia jadi menantu.
    ‘’rasanya asya pun tak setuju  dengan cadangan kau ni zahin’’ menyalar hajah zubaidah.
        Haji zaid meggelisah . ‘’ tak baik kita buat diorang macam ni . kita janji setahun stahun jela kenapa mesti tangguh 2 tahun? Nanti kita di tuduh mungkir janji”
        Cerita zahin lagi. Keputusan di tangan dia . biarlah dia membuat keputusan . kalau jodohnya kuat pasti akan berkahwin. Tetapi tidak sekarang. Mungkin .. bila masing-masing sudah tua nanti.
           Tapi kata-kata itu hanya penyedap sahaja. Tetapi hatinya gelisah tentang kenyataan tentang kemalangan ngeri itu.
            Cerita zahin suatu hari , dia seram sejuk mendengar kata-kata doctor . dia rasa hidupnya memang tidak bermakna lagi. Peluang untuk sembuh hanya ada 10 % sahaja.
                                  ‘’ mak tidak tahu hal sebenar…” perlahan zahin bersuara.
                                  ‘’ kenapa ? kamu dah ada perempuan lain ?’’  hajah zubaidah mula menjegilkan mata , dada zahin berombak kencang.
                   ‘’ tak apalah lain kali zahin bagi tahu. Sekarang ni zahin mintak tolong abah dan mak bagi tahu keluarga asya’’.
                   Lalu cadangan itu di sampaikan kepada keluarga asya. Mereka tu bukan orang lain pun . hajah zubaidah dan hajah wasilah  adalah adik beradik dan zahim dengan asya adalah sepupu !.
                      ‘’ hah ! tahun depan ?” terlopong haji hamid . haji zaid sudah menjangka perkara ini akan berlaku.  Soalan haji hamid membuat kan haji zaid tersentap . mereka saling berpandangan masing-masing diam melayan fikiran yang berkecamuk.
                       Asya sendiri tidak kisah setahun.. dua tahun… dia tetap menanti zahin menjadi suaminya. Macam cerita drama melayu. Asya bagaikan heroin yang sanggup menuggu heronya kerana kesetiaannya terhadap zahin.
                                      Saat manis di persekolahan , detik bahagia bersama , mengaji bersama, mengulangkaji bersama. Perlahan-lahan  telah memutik cinta.
                          Cinta itu di baja dengan sepenuh jiwa lalu di perkenankan oleh keluarga. Setelah tamat pengajian di university ikatan itu di satu kan dengan pertungan betapa manisnya saat itu !
                             Tapi segalanhya berubah setelah pertungan yang di janjikan selama setahun menjadi dua tahun. Siapa tidak sedih , eloknya pernikahan hamper sahaj di tambah lagi setahun. Namun asya sedikit terkejut tapi dia rela menunggu demi kasih sayang dia terhadap zahin.
                      Setiap hari berada di dalam lingkungan keluarga yang asyik bertanya kenapa tentang janji janji manis zahin  membuatkan dia bosan . soalan tentang bila , mengapa membuatkan asya rasa terperangkap.
                              ‘’takkan asya tak tahu kenapa ?’’
                        Asya diam.
                                         ‘’ ada di cakap kenapa ? entah-entah saja ja cari alasan’’
                        Asya mengeluh. ‘’ apa-apanya mak? Maksud mak ?atau sebenarnya mak dah tahu ?’’   
             ‘’ mesti dia ada sebab . entah-entah dia dah tawar hati . mungkin dah ada perempuan lain.’’  ‘’ emak . asya kenal zahin tu , tunang asya . asya tahu rahsianya’’ .. ‘’ apa rahsianya?’’ duga haji hamid. ‘’ apa rahsinya cakap lah… ‘’ sogok hajah wasilah ..
                Asya diam.  Dia tidak tahu sama ada perlu di cerita tau tidak. Sedangkan dia sudah berjanjin dengan zahin tidakm membuka mulut . rahsia tetap rahsia. Namun yang Tanya bukan orang lain emak bapanya sendiri. Dia tidak sanggup nak merahsiakan hal ni kepada orang tuanya.
              ‘’ apa rahsinya . mak dengan abah nak tahu je’’ asak hajah wasilah ‘’ kita anak beranak cakap jelah ‘’ berat hati asya nak membuka rahsia ang sudah di janji dengan zahin. Nanti dan nanti itu sahaja yang mampu di jawab sehingga mejadi suasana agak tegang.
               ‘’ ini bertunang ,  bukan hal kawan-kawan . berkawan lain . bertunang lain’’ hajah wasilah seakan member amaran.
     ‘’ abah tak mahu janji punya janji . terlerai gytu je.. mana nak letak muka ?’’ tegas suaRA  bapanya mejadi asya  kecut perut.
                 Sepanjang keluarga zahin balik. Hujan membasahi sekitar Bandar klang. Asya hanya memandang kosong rintik-rintik hujan itu. Asya menjadi sedih mengenangkan zahin. Zahin buat keputusan bagaikan dia tidak bersalah langsung dalam hubungan mereka. Rahsia zahin dalam genggamannya hamper terburai. Hamper tidak menjadi rahsia lagi.
               Suasana makin dingin . mengantuk la aku secepat mungkin . aku ingin tidur dan melupakan semuanya. Dan sayaitan menggoda kun yah la kau . jangan menabah ragu di hati ku
             Berdosakah aku merungkai janji ? asya berbisik dalam hati .sekarang ini bagai membukti pertunangan itu putus pihak perempuan akan membawa dulang yang pernah di berikan oleh pihak lelaki untuk pulang balik kepada pihak lelaki. Ah ! pedihnya hati emak. Sakitnya jantung abah !.
                Pertunangan putus ? bagaimana pula dengan hubungan adik beradik? Putus hubungan adik beradik bukan seperti putus tali timba .. tali timba boleh di sambung balik. Putus tetap putus.
           

No comments:

Post a Comment